Література, яка здатна змінити уявлення про нудне читання

 

"Карти", Олександр й Даніель Мізелінських

(Видавництво Старого Лева, 2014)

Чудовий географічний атлас, що охоплює 42 країни світу, насамперед привертає увагу деталізацією характерних символів певних країн: пам’яток природи, національних страв, відомих постатей тощо.

Критики давно назвали це видання книгою віртуальних мандрів. Власне, ідея такого атласу – геть не нова, й на поличках книгарень є чимало подібних книг, проте саме "Карти" Мізелінських після виходу 2012 року в Польщі стали хітом продажу й у багатьох інших країнах, де були перевидані.

Галя Ткачук "Вечірні крамниці вулиці Волоської"

(Темпора, 2014)

Галя Ткачук належить до тих українських авторок, книжки якої можна пропонувати дітям, розбалуваним якісними перекладними книжками.

Під обкладинкою "Вечірніх крамниць" маємо хорошу повість про чари міста, зокрема Києва, викрадені чужаками-лиходіями, про їх сповнене пригод повернення й про те, як поза своїм домом вони втрачають будь-яку силу.

Таким, щоправда, є поверховий пласт книги, бо якщо її візьмуться читати старші й обізнаніші в літературі читачі, то матимуть змогу за дитинним і наївним стилем письма відкрити багато глибших інтерпретацій. Проте на перший погляд маємо таки видання для дітей – сповнене пригод і фантазій, мрій і зовсім трішки мудрувань.

Джеф Кінні "Щоденник слабака"

(Країна мрій, 2014)

Книга, що не була задумана саме як книга (автор просто задля власної розваги іноді писав кумедні історії), проте з виходом стала бестселером у США, а також здобула шалену популярність у багатьох інших країнах.

Веселі історії про типову американську родину подані, як щоденник головного героя, учня середньої школи. Нетиповість цього видання полягає в цікавому поєднанні власне тексту й коміксу, а також у доволі несподіваному для українського читача доборі лексики: маємо писані чорним по білому багато слів, вживання яких зазвичай не викликає захвату в батьків чемних діток: тут і "дебіли", і "блін", і "ідіоти".

Тобто сіячі "доброго й вічного" матимуть над чим стрепенутися, а інші можуть швиденько читати й тішитися появою видання без краплі моралізаторства й солодкавих історій. "Щоденник слабака" може стати чудовим ліком для тих, хто вважає, що читати – нудно, або кого "добрі" дорослі встигли відлякати від читання повчальними текстами про безкінечно пухнасті вчинки зайчиків чи котиків.

Володимир Рутківський "Джури козака Швайки", "Джури-характерники", "Підводний човен", а також дилогія "Сині води" й книга "Сторожа застава"

(А–БА–БА–ГА–ЛА–МА–ГА)

Володимир Рутківський – український письменник, який пише в дуже популярному колись (коли ще батьки були дітьми), проте дуже рідкісному нині жанрі історичної прози для дітей. Трилогія про джур і дилогія про битву на Синіх Водах – найвідоміші сучасні книги письменника, повісті якого ще за радянської доби не наважувалися публікувати в Києві, проте радо перекладали російською та друкували в Москві.

Нині ж він повернувся до українського читача зі своїми пригодницькими книжками, описуючи теми, складні й мало прописані істориками: зародження козацтва, битва часів Великого князівства Литовського, історія богатирів Іллі Муромця, Олешка Поповича й Добрині.

За текстами Володимира Рутківського – не тільки авторська вигадливість, а й потужне опрацювання історичних досліджень і першоджерел. І багато вдячних великих і маленьких читачів.

Барбара Космовська "Буба", "Буба: мертвий сезон"

(Урбіно, 2011)

Письменниця Барбара Космовська – знана в Польщі авторка романів для підлітків. Її книги про 16-річну Агнешку (яку всі називають Бубою) – це ланцюжок побутових історій та ситуацій, у які сучасний підліток має всі шанси потрапити, проте не завжди знає, як із них виходити.

Ідеться і про стосунки з батьками та друзями, і про власні різноманітні зацікавлення, і про родинний побут, і про серйозніші речі, як-от азартні ігри чи пияцтво. Читачів "Буби" також приваблює легкий гумор і таке потрібне для підлітків оптимістичне ставлення до дійсності та клопотів у власному житті.

Тетяна Щербаченко "Як не заблукати в павутині"

(Видавництво Старого Лева, 2013)

Своєрідний посібник для дітей про всесвітню інтернет-павутину, про її історію й – особливо - практичне застосування.

Книга Тетяни Щербаченко – вкрай актуальна нині, коли діти освоюють інтернет подекуди швидше за батьків і точно глибше за бабусь і дідусів.  Жваво подане й щедро та дотепно ілюстроване видання згодиться тим, хто починає активне життя в інтернеті: авторка легко й доступно оповідає про системи пошуку, соцмережі, е-крамниці та е-гроші, віруси й рекламу, хакерів і тролів.

Особливість видання – вміння авторкою дуже просто й містко, на "дитячому" рівні, пояснювати доволі складні інтернет-реалії. Книга, яку батьки зазвичай купують дітям, проте самі дізнаються з неї багато нового й корисного.

Сью Таунсенд, "Таємний щоденник Адріана Моула"

(Видавництво Старого Лева, 2013)

"Таємний щоденник Адріана Моула" - ще одна книжка з "серіалу", цього разу "хлопчачого", написаного британкою Сью Таусенд майже тридцять років тому.

Головний герой, підліток Адріан Моул, вважає себе інтелектуалом, закохується й пише вірші (й навіть надсилає їх на ВВС), активно цікавиться політикою й переймається здоровим способом життя, як волонтер доглядає старенького дідуся й поміж цим усім ходить до школи та скептично коментує життя власних батьків, які то розлучаються, то знову вирішують жити разом.

Адріан Моул чимось схожий на трішки старшого літературного героя Холдена Колфілда (Джером Селінджер "Над прірвою в житі"), а його щоденник свого часу був шалено популярний в англомовних країнах і навіть надихав інших письменників, у чому вони радо зізнаються, як ось Іан Вайброу, відомий українському читачеві серією книг про Маленького Вовчика. 

Ульф Старк "Мій друг Персі, Бофало Біл і я"

(Теза, 2012)

Уже давно так склалося (ще чи не з часу Астрід Ліндгрен), що шведську літературу для дітей критики вважають чи не найкращою у світі. І так само у сучасній шведській дитячій літературі слід вважати Ульфа Старка чи не найкращим письменником.

Проте українською нині маємо переклад єдиної повісті письменника: "Мій друг Персі, Бофало Біл і я", у якій ідеться про канікули хлопчика Ульфа, описані ним самим. Особливість письма Старка, й у цій книзі зокрема, – не зовнішня подієвість, а міркування, відчуття й спостереження героя-підлітка.

Власне те, що зазвичай діти ховають глибоко в собі: важливі тонкощі дитинства й дорослішання, міркування про дитячу самотність і першу ніжну закоханість, про хлопчачу дружбу й погляд на стосунки з та між батьками. Поза сумнівом, це – книжка-друг, яка знає й розуміє те, чого не здатні не тільки батьки, а часто й найкращі друзі. Проте точно розуміє Ульф Старк.

Люсі-Мод Монтгомері, "Енн із Зелених Дахів", "Енн із Ейвонлі", "Енн із Острова Принца Едворда", "Енн із Шелестких Тополь"

(Урбіно)

Серія книг канадської письменниці уже понад століття розчулює юних читачок оповідями про зворушливу фантазерку Енн Ширлі, про її милі пригоди й життєві клопоти чи радощі, написані напрочуд оптимістично, легко й дотепно.

У семи книгах розгортаються події, що починаються із всиновлення Енн старенькими братом і сестрою, й тривають аж до навчання дівчинки в коледжі, аж до її заміжжя, до народження й навіть утрати власної дитини. Своєрідний "дівчачий" книжковий серіал, який у багатьох країнах світу давним-давно вважається класикою, неодноразово екранізованою й обговореною.

 

Як заохотити дитину до читання

 Поради читачам




Пам'ятка читача

1.Перед тим як розпочати читання, вибери
книжку, в якій розкривається зміст матеріалу, що ти
вивчаєш.
2. Пам'ятай, шо читання - одне з найважливіших занять у самоосвіті і ставитися до нього треба серйозно.
3. Слід урізноманітнювати  прийоми і способи читання.
4. Читаючи, думай,  шукай  головне, основне, найістотніше.
5. Не поспішай, «не ковтай» книгу, вдумайся в логіку і зміст того, що ти читаєш. 
6. Домагайся, щоб кожне речення, кожне слово, термін, фраза були добре зрозумілі, не залишай незрозумілого.
7. Читай з олівцем у руках, роби потрібні помітки.
8. Обов'язково законспектуй прочитане.
9. Розпочату роботу доводь до кінця.
10. Не залишай книжку недочитаною - головне може'бути попереду.
11. Прочитавши, обдумай, чого навчила тебе книга.
12. Прочитане спробуй пов'язати з життям, з практикою, досвідом.
13. Не забудь пов'язати те, що читаєш з раніше вивченим і уявити його в системі знань.
14. Не поспішай кликати на допомогу інших, коли щось не зрозуміло. Намагайся розібратися самостійно.
15. Де потрібно — змушуй працювати й уяву.
16.Читай не тільки «зліва направо», а й повертайся до прочитаного: повторення — найкращий засіб закріплення прочитаного.
17. Навчись критично сприймати прочитане.

 

                                              Як читати книжку
 1.Пам'ятай: читання — одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитися до нього треба серйозно.
2.Внутрішньо налаштовуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам'ятати прочитане.
3.Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
4.Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй поглядом цілі фрази, речення.
5.Для свідомого сприймання прочитай передмову, перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
6. Коли шось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу  інших.  Спочатку  спробуй самостійно розібратися. Користуйся словниками, довідниками.
7.Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
8.Найцікавіше запам'ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
9.Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
10.Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний — краще.
11.Зроби відповідні записи про книжку в читацькому щоденнику.


     Як працювати над тематичними  

                          виписками


1.Вибрати з тексту необхідний матеріал і виписати його на картки у вигляді цитати в такій послідовності: цитата, прізвище та ініціали автора твору, назва твору, видавництво, рік і місце видання, розділ книги чи том, сторінка.
2.Якщо з цієї сторінки беруться ще цитати, то посилання на джерело робиться так: «Так само». Коли ж цитата береться з іншої сторінки книжки, то пишеться: «Так само» й вказується сторінка.
3.Чужі слова потрібно наводити з абсолютною точністю, не вириваючи їх з контексту.
4.Якщо під час цитування доводиться робити
5.пропуск окремих слів, то в цитаті замість пропущених слів ставиться три крапки (...).
6. Цитати у вигляді самостійного речення оформляються за' правилами пунктуації при прямій мові.
7.Якщо цитата є складовою частиною думки того, хто пише, то вона береться в лапки і пишеться з малої букви.
8.На полях перед цитатою або у верхній частині доцільно давати її короткий заголовок, тобто одним чи кількома словами передати основний зміст цитованого тексту.


Як вчити вірш напам'ять
1.Уважно двічі-тричі прочитай увесь вірш.
2.Обміркуй зміст твору, умовно розділи його на смислові частини.
3.У кожній такій частині правильно визнач інтонацію, з якою будеш читати, розстав логічні наголоси, визнач паузи та темп читання.
4.Навчися читати вголос, дотримуючися цих вимог, спочатку кожну частину, а відтак - увесь вірш.
5.Тепер без допомоги підручника спробуй пригадати вірш, повтори кожну частину по пам'яті.
6.Візьми книжку. Читаючи напам'ять, перевіряй, чи правильно запам'ятав текст.
7.Відклади підручник, двічі чи тричі продекламуй увесь вірш.
8.Запам'ятай: знання тексту вірша треба довести до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.
9.Перед уроком уявно продекламуй вірш ще раз. Якщо ти не задоволений звучанням окремих рядків, то ще є час усунути недоліки.

 

Як працювати з книгою
1. Для ознайомлення в загальних рисах зі змістом книги необхідно:
а) прочитати титульну сторінку — прізвище автора, заголовок, рік видання;
б)прочитати анотацію (коротку інформацію про цю книгу), вміщену на зворотному боці титульної сторінки;
в)уважно ознайомитися зі змістом, вміщеним або
в кінці книги, або після титульної сторінки;
г)прочитати передмову або вступ.
2. Під час читання потрібно:
а)  звернути увагу на назви окремих розділів, частин, параграфів тощо;
б) вдумливо ставитися до слів і словосполучень, виділених різними шрифтами (розрядкою, курсивом півжирним та ін.);
в)з'ясувати значення незрозумілих слів за допомогою словників та енциклопедій;
г)звернути увагу на посилання (позначаються зірочкою або цифрою) і зразу ж уважно прочитати пояснення (внизу сторінки).
3. Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:
а)поділити прочитаний матеріал на частини, виділити в них найголовніше;
б)скласти план (простий, складний), тематичні виписки, тези або конспект.

 

Як читати науково-пізнавальну літературу
1.Необхідно уважно проглянути книгу (починати слід із титульного аркушу), ознайомитися зі змістом книги, зрозуміти, з яких розділів вона складається, у якій послідовності розташовується матеріал, які є ілюстрації.
2.Слід уважно прочитати анотацію, передмову, вступ, післямову, висновки; це допоможе краще зрозуміти зміст, призначення і мету книжки, отримати пораду, як треба читати книгу.
3.Ознайомитися безпосередньо з основним текстом.
4.Читати треба досить уважно, вдумливо, по частинах
5.Необхідно робити виписки, записи незрозумілих слів.
6.Після кожного розділу необхідно спитати себе, чи все зрозуміло, що треба перечитати ще раз.
7.Записати всі відповіді про прочитану книжку в «Читацький щоденник».
8.Ви помітили, діти, що читання наукової і науково-пізнавальної літератури — це найкраща «розумова гімнастика». І тому, хто добросовісно її виконує, вона приносить справжню насолоду. І тоді найскладніші книжки стають захопливими і доступними.

 

Правила користування бібліотекою
1.Вибрані для читання книжки можна тримати вдома не більше 10 днів, тому що їх хочуть прочитати ще багато твоїх товаришів.
2.Якщо в тебе змінилася адреса — повідом бібліотекаря. А якщо ти від'їжджаєш назавжди, то обов'язково поверни всі бібліотечні книжки.
3.Тому, з ким трапилася біда, — випадково загубилася бібліотечна книжка, — потрібно прийти до бібліотеки і розказати про це. Бібліотекар завжди допоможе тобі. Підкаже, яку книжку можна принести замість загубленої.
4.А почитати журнали або книги, які є в бібліотеці в одному примірнику, можна лише в бібліотеці.


 

Корисні поради читачам

20 ПРИЧИН ЧИТАТИ БІЛЬШЕ

( Поради юному читачеві )

Читання може принести вам величезну користь.Читаючи, ви зможете:

1. Використовувати свою фантазію. Читаючи книгу, ви фантазуєте, доповнюючи картину, описану автором. Таким чином ви розвиваєте свою уяву.

2. Зрозуміти, що книги кращі, ніж кіно. При читанні ви використовуєте свою уяву, аби створити в голові повну картинку. Ви робите її такою, яка подобається саме вам. Жоден голлівудський режисер не розповість вам історію краще, ніж ваша уява.

3. Навчитися дивитися з різних точок зору. Читаючи різні книги на одну і ту ж тему, або книги, ідея яких різниться з вашою думкою, ви розвиваєте в собі здатність бачити речі з різних точок зору.

4. Поставити під сумнів ваші переконання. Час від часу ви стикатиметеся з ідеями, які кидають виклик тому, в що вірите ви. Це дає вам можливість ще раз переконатися в правильності ваших поглядів або визнати їх невірними і відмовитися від них.

5. Розширити кругозір. Читаючи книги різної тематики, ви стаєте більш різносторонньою людиною.

6. Стати цікавим співрозмовником. Читання всілякої літератури робить вас ерудованим співрозмовником, здатним підтримати бесіду на будь-яку тему.

7. «Убити» час в дорозі. Якщо вам часто доводитися їздити в поїздах, автобусах або на метро, читання допоможе вам не нудно і з користю провести час в дорозі.

8. Завоювати довіру. Оскільки, читаючи, ви багато думаєте і стаєте все розумнішими і розумнішими, ваша упевненість в собі зростає, ви починаєте більше довіряти самому (самій) собі.

9. Змінити негативні звички. Використовуйте читання, як заміну вашим негативним звичкам. Замість того, щоб займатися даремними справами, почитайте книгу.

10. Здолати труднощі. Якщо ви переживаєте важкі часи, взнайте з книг про людей, які потрапляли в подібні ситуації, взнайте звідки вони брали сили не задаватися і йти далі.

11 Поліпшити вашу мову. Хороші автори позитивно впливають на грамотність вашої мови, а регулярне читання допоможе вам поліпшити вашу здатність виражати свої думки.

12. Дізнатися про час, в якому ніколи не жили. Дізнайтеся про минуле за допомогою історичних книг.

13. Познайомитися з людьми, яких ніколи не зустрічали. Читайте біографії, вони познайомлять вас з найуспішнішими і найвизначнішими особистостями, які будь-коли жили.

14. Розширити ваш словарний запас. Ви стикатиметеся з новими для вас словами, значення яких ви зможете зрозуміти із змісту книги або із словника. Таким чином ваш словарний запас буде розширюватися.

15. Отримати задоволення. Добре написаний роман може бути неймовірний приємним.

16. Поліпшити вашу концентрацію і зосередженість. Практика підвищення розумової активності під час читання підвищить вашу здатність концентруватися.

17. Тренувати розум. Думайте про читання як про вправу для вашого розуму. Так само як ви повинні підтримувати у формі ваше тіло, так само ви повинні підтримувати у формі ваш розум.

18. Менше дивитися телевізор. Використовуйте читання, як заміну телебаченню.

19. Попрощатися з нудьгою. Як тільки ви візьмете читання в звичку, у вас завжди буде чим зайнятися, якщо ви занудьгуєте.

20. Зняти напругу. Читання розслабляє, знімаючи таким чином стрес. Використовуйте це кожного разу, коли відчуєте, що ви переобтяжені.

 

ЯК НАПИСАТИ ВІДГУК ПРО КНИГУ
1 Дуже уважно прочитай книгу. Обдумай її зміст, з’ясуй:
- про що говориться в книзі;
- хто головні герої;
- чи подобаються тобі характери героїв та їх вчинки;
- які питання виникли під час читання;
- що тобі в книзі не сподобалось.
2 Про науково-популярну книгу відгук пишеться по-іншому.
3 Подумай над такими питаннями:
- чи зацікавила тебе книга;
- про що нове ти дізнався з неї;
- чи хочеш продовжувати читання на таку ж тему;
- чи не важка книга за змістом і за формою викладення;
- що не подобається тобі в книзі.


Мої правила поведінки в Інтернеті

1.    Я поводжуся чемно і не ображаю інших.
2.    Негайно закриваю погані веб-сайти.
3.    Зберігаю свій пароль у таємниці.
4.    Розповідаю своїм батькам про проблеми та користуюся їхньою підтримкою.
5.    Шукаю цікаві веб-сайти і обговорюю їх з друзями.
6.    Я знаю, що можу бути легко обманутий, і тому не повідомляю нікому свої реальні ім’я, номер телефону та домашню адресу.
 
Comments: 1
  • #1

    Светлана (Thursday, 09 August 2018 11:10)

    Очень нужная, полезная информация